שביעי של פסח הוא היום השביעי והאחרון של חג הפסח, שחל בתאריך כ"א בניסן. ביום זה, על פי מסורת חז"ל, ארעה קריעת ים סוף אם כי נצטוו על קיומו עוד בטרם יצאו ממצרים. מעבר למצוות הקיימות בכל אחד משבעת ימי הפסח, הוא יום טוב לכל דבר, שבו אסורים בעשיית מלאכה, פרט למלאכת אוכל נפש.

מאת: הרב אליהו וינברג

” שמות פרק יד
וַיַּ֨רְא יִשְׂרָאֵ֜ל אֶת־הַיָּ֣ד הַגְּדֹלָ֗ה אֲשֶׁ֨ר עָשָׂ֤ה יְקֹוָק֙ בְּמִצְרַ֔יִם וַיִּֽירְא֥וּ הָעָ֖ם אֶת־יְקֹוָ֑ק וַֽיַּאֲמִ֙ינוּ֙ בַּֽיקֹוָ֔ק וּבְמֹשֶׁ֖ה עַבְדּֽו
ֹ ”
לכאורה מה קרה פה ?
מדוע זה נשמע כאילו רק עכשיו הם ראו את גבורת האלוקים ?

וכי לא היה עשר מכות מספיקות לראות את שליטת הבורא על עולמו ?

וישנו משהו נוסף שטעון בירור , מדוע נוסף פה האלמנט של יראת השם ?

לכאורה מתאים פה יותר לשון ויאהבו העם את השם ויאמינו העם בהשם ….

והתשובה היא שבעצם עם ישראל ראו פה את עומק הדין ואת הההשגחה העליונה שיש בעולם !

נתאר לעצמנו את היהודי במצרים , שאחר כל מכה ומכה במצרים הם יצאו לבדוק מה קרה לממונה האישי שלו, ולמרות שמאות אלפים מתו הוא מגלה שהנאצי המיצרי שהתעלל בו עדיין חי !
ואח”כ הוא כבר יוצא ממצרים והוא עדיין חי !
ולמרות זאת עם ישראל אינו מהרהר כשמשה רבנו אומר שחוזרים לכיוון מצרים !
ולכן הוא זוכה לקריעת ים סוף !
ואז בקריעת ים סוף הוא מבין שהממונה עליו ניצל רק בישביל שיסבול יותר והוא רואה את ההשגחה השלימה
כמו שכתוב במדרש תנחומא (ורשא) פרשת בשלח
הרשעים שבהן נשרפין כקש והבינונים כאבן והפקחין צללו כעופרת.
והמדרש אומר שכל אחד הספיק להוכיח את המצרי “שלו” כלומר הים פלט אותם כשהם עדיין גוססים !

כשנישלמת התמונה אז בני ישראל מגיעים לאמונה שלמה !
והם מבינים שיש דין ויש דיין !
לכן יש גם את ה”ויראו את השם” שהם רואים את מאמר המשנה “ואל תתיאש מן הפורענות”
וגם החלק של היראה משלים את האמונה ! משום שאמונה ללא יראה היא לא אמונה אמיתית !!!

ועוד הערה חשובה , יש להרבה מאיתנו תחושה של החמצה ובהרבה מהמיקרים בצדק עברנו את את חג הפסח כהילכתה אבל מה נשאר לנו ביד ?
וזו אחד מפירושי שאלת החכם ,
בליל הפסח ענינו לבן החכם שאין מפטירין אחר הפסח אפיקומן ,מדוע נתפסנו דווקא להלכה הזו שאסור לאכול אחר אפיקומן כלום ?
התשובה היא שבעצם שאלת החכם הייתה אנו נעבור את פסח ומה ישאר מכל מה שעשינו ?
ותשובתינו היא שאין מעבירין את הטעם של האפיקומן מפינו וכך גם אנו לא מעבירים את האמונה שרכשנו בחג הגדול הזה !!!

בברכת חג שמח ואמונה מושלמת וממילה חרות מושלמת !!! ושבת שלום ומבורך עם מנוחה אמיתית !!!
מאחל מכל הלב, אליהו וינברג

בהודיה להשם יתברך על כל החסד שעשה עמנו בלידת ביתי שתחי’
ולרפואתה של הרכה הנולדת
לתהילה רחל בת פרידה פראדיל (שצריכה רחמי שמים מרובים )
וליולדת כמובן

שאלה לדיון בשולחן שבת: בפרשת אחרי מות
יש בפרשה שלנו איסור לאדם להעביר את בנו למולך ,
ישנם הרבה מפרשים כמו הרמב”ן שסוברים שהמולך היה עבודה זרה שהאדם היה שורף את בנו לעבודה זרה ,
שאלתי היא:
מדוע התורה צריכה להזהיר אותי על קומבינציה של שתי עברות החמורות ביותר ?
ואם ישיב המשיב משום להרבות זכויות לעם ישראל , אז אפשר לעשות עוד הרבה מאוד מצוות כגון שאסור לרצוח בשבת ועוד הרבה קומבינציות,
ובמיוחד פה זה קשה משום שאדם שאדוק כל כך לעבודה זרה , האם הוא יבדוק מה התורה אומרת בנידון ?!

דרג

הגב

avatar
  הירשם  
Notify of
סגירת תפריט