פרשת בְּהַעֲלֹתְךָ היא פרשת השבוע השלישית בספר במדבר. היא מתחילה בפרק ח', פסוק א' ומסתיימת בפרק י"ב, פסוק ט"ז.

מאת: הרב אליהו וינברג
במדבר פרק יב
וְהָאִ֥ישׁ מֹשֶׁ֖ה עָנָ֣יו מְאֹ֑ד מִכֹּל֙ הָֽאָדָ֔ם אֲשֶׁ֖ר עַל־פְּנֵ֥י הָאֲדָמָֽה

האם לאחר שמשה רבנו כתב את הפסוק הזה הוא הפסיק להיות עניו מכל אדם ?
איך יכול להיות שהוא יודע שהוא הכי טוב מכל אדם ועדיין הוא עניו מכל אדם ??
ולומר שח”ו משה רבנו אינו מאמין למה שהוא כתב יהיה כפירה !!!

אז איך מסבירים את ענוונותו של משה רבינו ?

והאמת היא שהשאלה הזו היא בכלל לא שאלה אלא שישנה טעות נפוצה שאנשים חושבים שענווה פירושו הערכה עצמית נמוכה
וגאווה הם חושבים שפירושו הערכה עצמית גבוהה והאמת היא שאין כל קשר בין השתיים או יותר נכון יש קשר אדוק אבל הפוך !!!

על פי רוב דווקא בעלי הערכה עצמית נמוכה הם בעלי הגאווה
ודווקא בעלי הערכה עצמית גבוהה הם בעלי ענווה ,

הצורך בלהרגיש עליונות על השני מגיע מהרצון של אדם לחוש יותר טוב עם עצמו !
אדם שמכיר ומעריך את מקומו יש לו יותר מקום להעריך את זולתו משום שגדולת השני אינה מאיימת על מקומו !
ואיך למעשה יכול להיות שמשה רבנו שהקב”ה מעיד עליו שאין אף אחד שגדול ממנו , לא בענווה ולא בנבואה , והוא יודע שהקב”ה בחר בו לקבל את התורה מכל העולם , ולחשוב שהוא פחות מכולם ?
איך הוא יכול להעריך כל אדם אחר , לחשוב שהוא יותר טוב ממנו ???
וישנם כמה תשובות בדבר
א. על מעלותיו הוא מסתכל כמתנת אלוקים ולא נוטל קרדיט לעצמו , ובשני הוא רואה חלק אלוקה ממעל
ב. אין שום אדם שיכול לומר בוודאות שהוא היה יכול לעמוד בנסיון של חברו בוודאות !!! ועל כן תמיד יש מקום להעריך את השני כי אני לעולם לא יכול לומר למישהו בוודאות , אני לא הייתי נופל במה שנפלת , משום שלכל אחד יש תאוות וכוחות שונים !
וגם לא יכול לומר שהייתי עומד בניסיון שהשני עומד בו !
ואולי דווקה משום שהוא נמצא בניסיון הזה מוכיח שהוא יותר טוב ממני !

לזכות ולרפואת מרים חיה בת תהילה רחל ,

בברכת שבת שלום ומבורך עם מנוחה אמיתית !!!
ושיהיה לנו ענווה אמיתית ביחד עם הערכה עצמית גבוהה !!!
(גם הערכה עצמית היא מצווה !!!)
מאחל אליהו וינברג

שאלה לדיון בשולחן שבת :
במדבר פרק ח
אֶל־מוּל֙ פְּנֵ֣י הַמְּנוֹרָ֔ה יָאִ֖ירוּ שִׁבְעַ֥ת הַנֵּרֽוֹת
רש”י במדבר פרשת בהעלותך פרק ח
יאירו שבעת הנרות – ששה שעל ששת הקנים, שלשה המזרחיים פונים למול האמצעי, הפתילות שבהן, וכן שלשה המערביים ראשי הפתילות למול האמצעי. ולמה, כדי שלא יאמרו לאורה הוא צריך

רש”י מסביר שכיוון הדלקת הנרות הוא בעבור שלא יאמרו שהקב”ה צריך לאור המנורה ,
אני התקשתי מאוד להבין מי בדיוק המטומטם שיחשוב שהקב”ה שיצר את השמש והירח צריך לאור של שבע נרות ???
ומדוע התורה מצווה לכהן להתייחס לבעיה הזו ?

ומה קורה עם שאר עבודת המקדש , מדוע שם אין חשש שיאמרו שהקב”ה צריך לזה ?

דרג

הגב

avatar
  הירשם  
Notify of
סגירת תפריט