פרשת קֹרַח היא הפרשה החמישית בספר במדבר. היא מתחילה בפרק ט"ז, פסוק א' ומסתיימת בפרק י"ח, פסוק ל"ב. את עיקר הפרשה תופס תיאור מחלוקת קֹרח ועדתו ותוצאותיה.

מאת: הרב אליהו וינברג
המחלוקת של קורח היא פרשה קשה להבנה
ישנם כמה קושיות

א. קורח שהיה אדם גדול , מה ראה לשטות זו ???

נכון שיש הסברים שונים אבל עדיין לא מובן איך הוא יורד למה שנראה רמה מאוד נמוכה , שהמדרש מספר שהוא לקח מאתיים חמישים ראשי סנהדרין ומלביש אותם בטלית שכולה תכלת ושואל את משה רבנו האם הם צריכים לשים פתיל תכלת על הציצית ומשה רבנו אומר להם שהם צריכים , והם צוחקים על משה רבנו ,
וזה מביא לשאלה מספר שתיים
ב. מה הבדיחה הזולה הזו ? ש250 אנשים חשובים נתפסים עליה ???
ג. דתן ואבירם מכניסים למחלוקת את הענין שמשה רבנו לא הכניס אותם לארץ ישראל , האם הזכרון שלהם כל כך קצר שהם לא זוכרים מדוע נגזר עליהם שלא להכנס לארץ ישראל ?

ד. משה רבנו אומר לקורח שהאדמה תפתח את פיה אם הוא לא יחזור בו והוא אומר למקריבי הקטורת שהם ימותו אם הם יקריבו , ואח”כ בני ישראל באים למשה ואהרון ואומר להם אתם המיתם את עם השם , סליחה מה החוצפה הזו הנהרגים הרגו את עצמם !!!

מה קרח רוצה  ממשה ואהרון ???

ה. אולי השאלה הכי חזקה , עם ישראל רואה את האדמה פוערת את פיה ובולעת את קורח וכל נכסיו , והוא רואה אש שורפת 250 איש ממקריבי הקטורת ורק אחד לא נשרף , ועדיין הם באים בטענות על משה רבנו , והקב”ה אומר למשה רבנו פתרון , כל שבט יביא מקל והמקל שיםרח כולם ידעו שבו הקב”ה בחר . אני לא מבין אם בליעת קורח באדמה ביחד עם כל נכסיו שהיו מפוזרים בעם ישראל , ו250 איש שנשרפים ורק אחד נשאר לא מצליח להוכיח שמשה צודק , מדוע שכמה פרחים על מקל יצליח להשתיק את הטענות ???

לכאורה התשובה היא שקורח חולק עם משה רבנו לגבי האם המצוות צריכות להתקיים כמו שנצטוונו או שהעיקר הוא טעם המצווה !

כלומר הוא בא לחלוק על הכהונה גדולה והוא לא טוען שמשה רבנו החליט לבד אלא שהוא אומר שהמצווה זה לאו דווקא כמו שהקב”ה אומר אותה אלא שמאחר והעיקר זה טעם המצווה אז ישנם דרכים אחרות לקיים את המצווה וזה בעצם רצון הבורא !
וזה הפירוש של הטלית שכולה תכלת שבעצם הם אומרים שהקב”ה רוצה שנעשה תזכורת לכסה הכבוד אז אפשר גם בצורה אחרת !

וזה גם מתרץ את העניין של הכניסה לארץ ישראל , שדתן ואבירם מעלים , חטא המרגלים היא עברה שלא כתובה בתורה !
לא כתוב בשום מקום שאסור לדבר לשון הרע על אדמה וגם לא כתוב שאסור להאמין ולבכות על מה שהמרגלים אמרו אלא שזה מובן מתוך טעמי המצוות !

והם בעצם אומרים כשדבקנו לטקסט איבדנו את הכניסה לארץ ישראל !!!

ועם ישראל אינם משתכנעים משום שהם מבינים שקורח חטא וגם מקריבי הקטורת חטאו ועל כן הם מתו , אבל עדיין השאלה נשארה פתוחה האם אנו אמורים לקיים את המצוות או את טעמיה ?

הקב”ה אומר למשה תן להם סימן ללא טעם !!!
שהרי אין כל שימוש לפרחים שעל המקל !
אלא שפה יש אמירה מאוד ברורה שהקב”ה עשה את הנס ללא שימוש בנס עצמו אלא כדי לתת אמירה ברורה שכך ציווה הבורא ואין לנו רשת להרהר אחריו !!!

לזכות ולרפואת מרים חיה בת תהילה רחל

בברכת שבת שלום ומבורך עם מנוחה אמיתית !!!
וחודש טוב ומבורך !!!
ושנזכה תמיד לעשות את רצון הבורא בשלמות !!!
מאחל אליהו וינברג

שאלה לדיון בשולחן שבת:

עם ישראל באים אחרי כל זה למשה רבנו ואומרים
וַיֹּֽאמְרוּ֙ בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֔ל אֶל־מֹשֶׁ֖ה לֵאמֹ֑ר הֵ֥ן גָּוַ֛עְנוּ אָבַ֖דְנוּ כֻּלָּ֥נוּ אָבָֽדְנוּ:
(כח) כֹּ֣ל הַקָּרֵ֧ב׀ הַקָּרֵ֛ב אֶל־מִשְׁכַּ֥ן יְקֹוָ֖ק יָמ֑וּת הַאִ֥ם תַּ֖מְנוּ לִגְוֹֽעַ:
מה השאלה שלהם הרי זה בדיוק מה שמשה רבנו אומר להם לאורך כל הדרך תקשיבו בקול השם ויהיה לכם מעולה !
אז ממה הם מפחדים וטוענים ???

ומה הפתרון המוצע שיהיו שומרים למשכן?

דרג

הגב

avatar
  הירשם  
Notify of
סגירת תפריט