מאת: הרב אליהו וינברג
שמות פרק טו
אָשִׁ֤ירָה לַֽיקֹוָק֙ כִּֽי־גָאֹ֣ה גָּאָ֔ה ס֥וּס וְרֹכְב֖וֹ רָמָ֥ה בַיָּֽם:
מה כל כך גדול בעובדה שהקב”ה השליך סוס ורוכבו ?
ואם זה השליטה בבעלי חיים , כבר ראינו את זה במכות , אז מה כל מיוחד פה ?
במיוחד שאנו רואים בשירת מרים התורה מביאה רק את החלק הזה
שמות פרק טו
וַתַּ֥עַן לָהֶ֖ם מִרְיָ֑ם שִׁ֤ירוּ לַֽיקֹוָק֙ כִּֽי־גָאֹ֣ה גָּאָ֔ה ס֥וּס וְרֹכְב֖וֹ רָמָ֥ה בַיָּֽם:

בנושא אחר אנחנו אומרים כל יום “עלינו לשבח” ולא כולם שמים לב למה שכתוב שם
לדוגמא
יַכִּירוּ וְיֵדְעוּ כָּל יוֹשְׁבֵי תֵבֵל, כִּי לְךָ תִּכְרַע כָּל בֶּרֶךְ, תִּשָּׁבַע כָּל לָשׁוֹן. לְפָנֶיךָ השם אלוקינו יִכְרְעוּ וְיִפֹּלוּ, וְלִכְבוֹד שִׁמְךָ יְקָר יִתֵּנוּ, וִיקַבְּלוּ כֻלָּם אֶת עֹל מַלְכוּתֶךָ
לכאורה היה אמור להית כתוב הפוך
לְפָנֶיךָ השם אלוקינו יִכְרְעוּ וְיִפֹּלוּ, וְלִכְבוֹד שִׁמְךָ יְקָר יִתֵּנוּ, וִיקַבְּלוּ כֻלָּם אֶת עֹל מַלְכוּתֶךָ
ואח”כ
יַכִּירוּ וְיֵדְעוּ כָּל יוֹשְׁבֵי תֵבֵל, כִּי לְךָ תִּכְרַע כָּל בֶּרֶךְ, תִּשָּׁבַע כָּל לָשׁוֹן.
למה כתוב קודם יכירו וידעו כי לך תכרע כל ברך ואח”כ כתוב לפניך יכרעו ויפלו ?
(בוודאי אחרי שכולם כבר מכירים ויודעים שכולם כורעים לפני אלוקים זה אומר שכולם כורעים לפני אלוקים)
והתשובה היא ש”יכירו וידעו” לא מדובר שכולם יכירו לעתיד אלא לעבר !
כלומר שאנו נכיר ונדע שכל הערכה היה הערכה היית הערכה בעצם לאלוקים !!!
שאנו נראה למפרע שכל מה שהערכנו היה הערכה לאלוקים !!!
ואז כולם יפלו ויכרעו ישירות לבורא עולם !!!
וזה בעצם מה שקרה בקריעת ים סוף , שירת הים לא היה רק על מה שקרה בים סוף ,
העם היהודי לא אומר שירה רק על קריעת ים סוף , אלא הוא אומר שירה על בריאת העולם וספציפית על שהקב”ה ברא את הסוס ,
כלומר הסוסים הם חיות מרשימות מאוד , ועכשיו הם מבינים מדוע הקב”ה ברא אותו ולמה דווקא המצרים הם האימפריה של הסוסים הכי טובים
והם מבינים שכל זה היה בשביל הרושם העז שזה יעשה על הם ישראל !!!
ולכן מרים בתמצות קצר אומרת את כל השירה בפסוק אחד , שהשירה היא :שאבינו שבשמים מסדר לא רק את ההצלה בשעת מעשה ,אלא מכין מראש את ההצלה , ולא רק זה אלא שהקב”ה מכין את ההצלה ואת התחושה שנקבל מההצלה , כבר מבריאת העולם !!!
בברכת שבת שלום ומבורך !!!
ושנזכה באמת להכיר בגדלותו ואהבתו יתברך ונגיע למצב של ומלאה הארץ כבודו !!!

שאלה לשולחן שבת :
שמות פרק טז
וַיֹּאמֶר יְקֹוָק אֶל מֹשֶׁה הִנְנִי מַמְטִיר לָכֶם לֶחֶם מִן הַשָּׁמָיִם וְיָצָא הָעָם וְלָקְטוּ דְּבַר יוֹם בְּיוֹמוֹ לְמַעַן אֲנַסֶּנּוּ הֲיֵלֵךְ בְּתוֹרָתִי אִם לֹא
לכאורה יש לעיין מדוע לקבל מן מהווה ניסיון אדרבה מסתבר לומר שזה מוריד מהניסיון הרי הם ראו כל יום את ההשגחה הפרטית בניסים גלויים
אז איפה הניסיון שהיה על ידי המן ?

דרג

הגב

avatar
  הירשם  
Notify of
סגירת תפריט