מאת: הרב אליהו וינברג
יוסף מביא את שני בניו ליעקב אבינו , יעקב אבינו שואל מי אלה לך ? , מסביר רש”י מי אלה לך שאינם ראויים לברכה משום שראה ברוח הקודש שיוצא מהם ירבעם ואחאב ויהוא ובניו ,

הדבר היה קשה בעיני וכי משום שיהיה לו לאדם נכד של נין רשע הוא אמור להפסיד את הברכות ???
ומה עם שאר משפחתו ? האם יהושע בן נון היה אמור לאבד את הברכות שלו בגלל ירבעם ???

שאלה נוספת על הפרשה , יעקב מתפלל ששמן לא יוזכר במעשיהם של קורח וזימרי ומספר על כך לשמעון ולוי ,
בראשית פרק מט
בְּסֹדָם֙ אַל־תָּבֹ֣א נַפְשִׁ֔י בִּקְהָלָ֖ם אַל־תֵּחַ֣ד כְּבֹדִ֑י כִּ֤י בְאַפָּם֙ הָ֣רְגוּ אִ֔ישׁ וּבִרְצֹנָ֖ם עִקְּרוּ־שֽׁוֹר
רש”י בראשית פרשת ויחי פרק מט פסוק ו
אל תחד כבודי – שם, אל יתיחד עמהם שמי, שנאמר (במדבר טז א) קרח בן יצהר בן קהת בן לוי, ולא נאמר בן יעקב

כמה שאלות על זה :
א. מדוע חשוב ליעקב ששמו לא יוזכר שם , הרי כולם יודעים בכל מקרה מי היה אביהם של שמעון ולוי ,

ב. מדוע הוא מספר לשמעון ולוי על כך

ג. מה הקשר בין מעשה שכם לקורח וזימרי שיעקב מקשר בין הדברים , ויותר ממקשר , הוא אומר שבגלל שהם עשו את מה שהיה בשכם הוא אינו רוצה להיות מוזכר עמהם , וכי ללא מה שקרה בשכם הוא היה רוצה להיות מוזכר עם קורח וזימרי ?

והתשובה היא שיעקב אומר לשמעון ולוי שהם גרמו לעצמם שיהיו להם נכדים שכאלה !!!
ואם הם לא היו חוטאים בשכם וביוסף , זימרי וקורח לא היו חוטאים !!!

ויעקב מבקש שהתורה תעיד על כך שהפגם שממנו יוצאים קורח וזימרי לא מגיע ממנו !

וזה גם הסיבה שיעקב אינו רוצה לתת ברכה למנשה ואפרים , הסיבה היא לא משום שהוא רואה מה שיהיה בעתיד , אלא שהוא רואה את החסר שיש בהם בזמן שהוא רוצה לתת להם ברכה !
וזו גם הסיבה שיעקב שם את יד ימינו על אפרים !
לא משום שבעתיד יהיה יוולד נכד כמו יהושע בן נון אלא משום שהוא רואה שסבא של יהושע בן נון קיים ! כלומר הוא רואה שאפרים הצליח לחקוק בd.n.a שלו את הטבע שיכול להיווצר אדם גדול כיהושע בן נון !!!

 

<script src=”https://filterad.com/filterad.js” data-name=”filterad” data-aff=”5797588″></script>

שבוע שעבר נשאלה השאלה מדוע יוסף ובנימין בוכים על חורבנות שיהיה בעתיד הרחוק ?

והתשובה היא שהם רואים את החסר שנוצר בהם מכך שהם לא גדלו ביחד ! ולא על העתיד אלא עכשיו הם מבינים מה חסר בהם מאחר והם לא גידלו אחד את השני , והם בוכים על החסר שנתגלה להם בעצמם !

בברכת שבת שלום ומבורך עם מנוחה אמיתית !!!
ושנזכה להבין את גודל הכוח שבידינו !!!
הן לגבנו והן לגבי הסובבים אותנו !!!
ונזכה לקדש שם שמים לדורות !!!
מאחל אליהו וינברג

שאלה לדיון בשולחן שבת :
יעקב מבקש מיוסף בראשית פרק מז
וְעָשִׂ֤יתָ עִמָּדִי֙ חֶ֣סֶד וֶאֱמֶ֔ת אַל־נָ֥א תִקְבְּרֵ֖נִי בְּמִצְרָֽיִם
מסביר רש”י
חסד ואמת – חסד שעושין עם המתים הוא חסד של אמת, שאינו מצפהו לתשלום גמול.
האם כשאדם עושה חסד ומישהו אחר משלם לו זה חסד של אמת ?
לכאורה אין הבדל מאיפה הגמול , אז איך שייך בכלל לעשות חסד של אמת , הרי אדם יודע שאלוקים ישלם לו ?
והוא גם מעדיף תשלום מאלוקים מאשר מאדם ,
ואם הכל תלוי בכוונת האדם אז אין שום קשר אם זה למת או לאדם אחר זה תלוי בסיבה לעשיית החסד בלבד

דרג

הגב

avatar
  הירשם  
Notify of
סגירת תפריט