מאת הרב אליהו וינברג
יש בפרשות שלנו איסור לאדם להעביר את בנו למולך , פעמיים יש את האיסור ,
ישנם הרבה מפרשים כמו הרמב”ן שסוברים שהמולך היה עבודה זרה שהאדם היה שורף את בנו לעבודה זרה ,
שאלתי היא , מדוע התורה צריכה להזהיר אותי על קומבינציה של שתי עברות חמורת ביותר ?
ואם ישיב המשיב משום להרבות זכויות לעם ישראל , אז אפשר לעשות עוד הרבה מאוד מצוות כגון שאסור לרצוח בשבת ועוד הרבה קומבינציות
ובמיוחד פה זה קשה משום שאדם שאדוק כל כך לעבודה זרה , האם הוא יבדוק מה התורה אומרת בנידון ?!

בנושא אחר קצת , הגמרא מספרת שתינוק במעיי אמו המלאך מלמדו את כל התורה כולה ואח”כ בלידתו משכיחו הכל ,
אבי הרב נח וינברג זצ”ל היה מקשה על כך אם מלמדו מדוע משכיחו ואם משכיחו מדוע מלמדו ?
ויש את התירוץ המפורסם שללמוד משהו שאדם שכח יותר קל מללמוד בפעם הראשונה ,
אך אבי זצ”ל היה מתרץ תירוץ מאוד מעניין , והוא היה אומר שמה שלמדנו בהייתינו עוברים עדיין נמצא בנו בעיקר במצפון , ואבי זצ”ל היה מוכיח את את זה מהגמרא שאברהם אבינו שם את שני כיליותיו כשני רבותיו , והפירש הוא שידע להקשיב אל המצפון ולהכיר מכך את רצון הבורא יתברך !
וזה ובעצם פשר האיסור לאדם לשרוף את בנו לשם עבודה זרה הקב”ה מכניס את זה לתורה בעבור לתת לאדם הזה צ’אנס נוסף לחזור בו ! ודווקא מאחר והוא כל כך אדוק בעו”ז שאין לו כמעט סיכוי אבל המצפון שלו יתעורר משום שהוא עובר על עברה שמעולם לא עבר לפני כן ועדיין לא חיספס את המצפון שלו לגבי האיסור הזה !

אבל יש פה עוד דבר מדהים לשון הפסוק הוא פרשת אחרי מות
וּמִֽזַּרְעֲךָ֥ לֹא־תִתֵּ֖ן לְהַעֲבִ֣יר לַמֹּ֑לֶךְ וְלֹ֧א תְחַלֵּ֛ל אֶת־שֵׁ֥ם …
האם לולי חילול השם זה היה בסדר לאדם לשרוף את בנו בחיים ???
והתשובה שלי תהיה שנויה במחלוקת אבל זה מאוד ברור ,
כתוב ואהבת לרעיך כמוך וההמשך הוא אני השם , מדוע נכנס פה ההדגשה של אני השם ?
והתשובה היא שעיקר מצוות אהבת עם ישראל הוא משום שיש לנו אב אחד !!!
וכן משמע פה מהפסוקים שחילול השם חמור מאשר לשרוף את בנו בחיים !!!

בברכת שבת שלום ומבורך עם מנוחה אמיתית
ושנזכה להיות תמיד ממקדשי שם שמים ברבים !!!
מאחל ומתפלל מכל הלב , אליהו וינברג

לזכות מרים חיה בת תהילה רחל שתחי’

שאלה לדיון בשולחן שבת :
ויקרא פרק יט
כְּאֶזְרָ֣ח מִכֶּם֩ יִהְיֶ֨ה לָכֶ֜ם הַגֵּ֣ר׀ הַגָּ֣ר אִתְּכֶ֗ם וְאָהַבְתָּ֥ לוֹ֙ כָּמ֔וֹךָ כִּֽי־גֵרִ֥ים הֱיִיתֶ֖ם בְּאֶ֣רֶץ מִצְרָ֑יִם….
אם לא היינו גרים במצרים לא היה לנו ציווי שכזה ???
רש”י מסביר שמום שבך על תאמר לחברך , מה הפירוש האם זה כמו שילדים אומרים “מי שאומר על אחרים הוא בעצמו”
חייב להיות פה משהו עמוק יותר , מה זה ?

דרג

הגב

avatar
  הירשם  
Notify of
סגירת תפריט