פרשת בחֻקֹתַי היא הפרשה העשירית והאחרונה בספר ויקרא. היא מתחילה בפרק כ"ו, פסוק ג' ומסתיימת בסוף הספר, פרק כ"ז, פסוק ל"ד. בשנים שאינן מעוברות קוראים בדרך כלל את פרשת בחוקותי ביחד עם פרשת בהר.

מאת: הרב אליהו וינברג

נפתח בשאלה שממש הטרידה אותי

ויקרא פרק כו פסוק יד
וְאִם־לֹ֥א תִשְׁמְע֖וּ לִ֑י וְלֹ֣א תַעֲשׂ֔וּ אֵ֥ת כָּל־הַמִּצְוֹ֖ת …

רש”י ויקרא פרשת בחקותי פרק כו פסוק יד
ואם לא תשמעו לי – להיות עמלים בתורה, לדעת מדרש חכמים. יכול לקיום המצות, כשהוא אומר ולא תעשו וגו’, הרי קיום מצות אמור, הא מה אני מקיים ואם לא תשמעו לי, להיות עמלים בתורה. ומה תלמוד לומר לי, אין לי אלא זה המכיר את רבונו ומתכוין למרוד בו, וכן בנמרוד (בראשית י ט) גבור ציד לפני ה’, שמכירו ומתכוין למרוד בו, וכן באנשי סדום (שם יג יג) רעים וחטאים לה’ מאד, מכירים את רבונם ומתכוונים למרוד בו:
לכאורה זה מאוד קשה להבנה ,

מדוע מי שלא עמל בתורה ,הוא מכיר את בוראו ומתכוון למרוד בו ?

מדוע לא יכול להיות שפשוט קשה לו ללמוד ?
ומה ההשוואה לנמרוד ולאנשי סדום ???

והתשובה היא שרש”י והתו”כ מדברים על זה שלא מנסה ללמוד , עמל התורה נחשב ברגע שאדם מתאמץ ללמוד גם אם הוא לו מצליח הוא כבר יוצא מהגדר של מכיר את בוראו ומתכוון למרוד בו ,

עדיין צריך להבין מה כל כך חמור באחד שלא מתאמץ ללמוד ?
התשובה היא שזו חוצפה !
אלוקים שברא אותנו , ונתן לנו את כל מי ומה שאנחנו אוהבים , מנסה לדבר איתנו ואנו לא מתאמצים להבין את מה שנאמר לנו ?!?!?!

בברכת שבת שלום ומבורך עם מנוחה אמיתית !
ונזכה באמת להבין ולהעריך את כל התורה כולה !

מאחל מכל הלב , אליהו וינברג
לזכות ולרפואת מרים חיה בת תהילה רחל

שאלה לדיון בשולחן שבת :

בפרשתנו ישנם קללות חריפות מאוד ,
לכאורה אנו צריכים לעבוד מאהבה ולא מיראה ?

אך דבר נוסף שהטריד אותי זה האם הקללות האלה רלוונטים כלפי גדולי עולם ?
נקח לדוגמה את ר’ עקיבא שכל ימיו חיכה למות על קידוש השם האם לגביו פרשתנו הייתה רלוונטית ?
האם הקללות נכנסו למשוואה בכלל כשהוא עשה מצווה או נמנע מעבירה ?

דרג

הגב

avatar
  הירשם  
Notify of
סגירת תפריט