פרשת יִתְרוֹ היא פרשת השבוע החמישית בספר שמות. היא מתחילה בפרק י"ח, פסוק א' ומסתיימת בפרק כ', פסוק כ"ב. הפרשה פותחת בסיפור על יתרו חותנו של משה, אך בהמשך רוב הפרשה עוסק בסיפור מעמד הר סיני.

מאת: הרב אליהו וינברג
שמות פרק כ
אָֽנֹכִ֖י֙ השם אֱלֹוקיךָ אֲשֶׁ֧ר הוֹצֵאתִ֛יךָ מֵאֶ֥רֶץ מִצְרַ֖יִם מִבֵּ֣֥ית עֲבָדִֽ֑ים

פה כתוב את מצוות האמונה
שאנו מצטווים במצוות האמונה , לכאורה מצוות האמונה היא נראית כמצווה פרדוקסאלית (מצווה שסותרת את עצמה)
אם אני כבר מאמין אז אני לא צריך ציווי להאמין כי אני כבר מאמין ,
ואם אני לא מאמין אז אני לא מאמין שיש מצווה שמצווה עלי להאמין , ועל כן אני לא יהיה מחויב לשמוע בקול מישהו שאני לא יודע שהוא קיים או יותר נכון אני לא יידע שאני מחויב ,
אז מה העניין לצוות על האמונה ?
ומה אנו אמורים לעשות עם המצווה הזו ?

הרב אלחנן ווסרמן שואל את השאלה הזו ועונה עליה שבעצם מצוות האמונה היא מצווה שלא להתכחש לאמונה !
כלומר אדם שישאל את השאלה האם יש או אין אלוקים באופן אמיתי מתוך רצון לדעת , הוא יידע בקלות !!!
כי ההגיון דורש שיהיה יוצר לכל נוצר ובורא לכל לנברא !!!
ומי שמתקשה לראות זאת זה בעצם משום שהוא מעדיף את הנראה לו כנוח , מאשר לדעת את האמת משום שהיא מחייבת !
כשאמרתי זאת בשיעור שלי אחד מהתלמידים טען בתוקף שאי אפשר לדעת במאה אחוז שיש אלוקים ,
וטענתו היא שאם יש לי מצווה להאמין משמע שאני לא יכול לדעת כי מה שאני יודע אני לא צריך להאמין אני כבר יודע !
וזו שאלה טובה שמונחת על הנחה מוטעת ,
כשאנו מסתכלים על הצורה שהרמב”ם כותב על מצוות האמונה הוא משתמש גם בביטוי של אמונה וגם בביטוי של ידיעה וכן בספר החינוך
וכך הוא מובא בביאור הלכה סימן א
ופירושו תדעו ותאמינו שיש לעולם אלוה המשגיח שהרי הוצאתיך מארץ מצרים
איך באמת אדם אמור להאמין אחרי שהוא כבר יודע ?
במיוחד אם נדייק בלשון החינוך אנחנו רואים שהאמונה מגיע אחרי הידיעה , משום שהוא אומר שהחיוב הוא לדעת ולהאמין , (ולא כתב להאמין ולדעת שאז מישהו היה יכול לטעון שהכוונה היא שבהתחלה יאמין עד שיגיע הידיעה) ,
דברים פרק ד
וְיָדַעְתָּ֣ הַיּ֗וֹם וַהֲשֵׁבֹתָ֘ אֶל־לְבָבֶךָ֒
בפסוק זה כתוב קודם ידיעה ואח”כ להכניס ללב ,
וזו בעצם מצוות האמונה , האמונה אין פרושו להאמין מחוסר ידיעה אלא אמונה פרושו לחוש בלב ולא רק להבין בראש !
וזה בעצם מלחמה קבועה שיש לנו להרגיש את הידיעה !
והמצווה היא בעצם לתחזק כל הזמן הידיעה והאמונה משום שהם שני צדדים משלימים במצוות האמונה , שהידיעה מגבה את האמונה והאמונה מכניסה תוכן לידיעה !!!
לסיכום יש לנו שני תשובות לשאלה על האמונה האחד שהמצווה היא שלא לתכחש לאמונה !
והתשובה השניה היא שבעצם המצווה היא לחוש את אלוקים !
ולחזק ולתחזק את האמונה ואת ואת הידיעה !
בברכת שבת שלום ומבורך עם מנוחה אמיתית !!!
ושנזכה להגיע לידיעה והאמונה השלמה !!!
מאחל אליהו וינברג

שאלה לשולחן שבת :
שמות פרק כ
כַּבֵּ֥ד אֶת־אָבִ֖יךָ וְאֶת־אִמֶּ֑ךָ לְמַ֙עַן֙ יַאֲרִכ֣וּן יָמֶ֔יךָ
האם התורה מצווה אותי לעשות את המצווה הזו שלא לשמה ?
האם אני אמור לכבד את ההורים שלי בעבור רווח אישי או כי אלוקים אמר ???

שמות פרק כ
לֹ֥א תַחְמֹ֖ד ………….
איך ניתן לצוות שלא נחמוד
העין רואה והלב חומד , האם יש לנו ברירה אם לרצות או לא לרצות משהו ?

דרג

הגב

avatar
  הירשם  
Notify of
סגירת תפריט