פָּרָשַׁת תְּרוּמָה היא פרשת השבוע השביעית בספר שמות. היא מתחילה בפרק כ"ה, פסוק א' ומסתיימת בפרק כ"ז, פסוק י"ט. הפרשה עוסקת בהוראות לבניית המשכן וכליו. פרשת תרומה נקראת לרוב בשבוע שלפני תענית אסתר.

אמת: הרב אליהו וינברג

הפרשה הזו כולה הייתה קשה להבנה בעייני
בעבור מה זה נכתב ? הרי רובה לא נוגעת לדורות ,
בעבור מה אנו לומדים את צורת בניין המשכן ובניין הכלים ?
זה נוגע ברובו רק לדור המדבר ואפילו אז זה היה נוגע לכמה בודדים שהיו אחראים על בנין המשכן
וח”ו לומר שזה רק בעבור סיפור היסטורי משום שהיה אירועים הרבה יותר משמעותים שמפורטים הרבה פחות ובכלל זה טעות קריטית לחשוב שיש בתורה חלקים שהם רק סיפור דברים בעלמה
ויש שניסו לומר לי שזה בעבור הלכות שבת שלומדים מהמשכן וזה גם טעות משום שאנו לא יכולים לראות פה מה הם המלאכות שנעשו במשכן , ואפילו אם כן זה היה קשה , למה לא לכתוב ישירות את הלכות שבת ?
וזה אגב מחדד אצלי את השאלה , איך יכול להיות שלגבי שבת יש הרבה פחות פירוט מאשר מהמשכן ?
והתשובה היא בפירוש הפסוק :
שמות פרק כה פסוק ח
וְעָ֥שׂוּ לִ֖י מִקְדָּ֑שׁ וְשָׁכַנְתִּ֖י בְּתוֹכָֽם:
שמובא ההסבר (מברייתא בסדר עולם)
בתוכו לא נאמר אלא בתוכם, מלמד שהקדוש ברוך הוא שוכן בכל אחד ואחד מישראל
זאת אומרת שכל אדם צריך לבנות את עצמו כמשכן להשכנת השכינה !
ובעצם כל הפרטים מלמדים אותנו על צורת האדם השלם !
לדוגמא , מה יש בקודש הקודשים ?
ארון הקודש ולוחות הברית שזה בעצם התורה ולומדיה
כלומר הערך העליון באדם אמור להיות התורה
ואנו רואים שלומדים מארון הקודש את צורת התלמיד חכם ובעצם צורת ההסתכלות והשאיפות שלנו
מדרש אגדה (בובר) שמות פרשת תרומה פרק כה סימן יא
ועשית עליו זר זהב. עליון הוא כתר תורה מכתר כהונה ומכתר מלכות שאין בהם תורה, ונאמר בארון וצפית אתו זהב טהור, מכאן שצריך תלמיד חכם להיות תוכו כברו, שלא יהיה אחת בלב ואחת בפה
שהבעל הטורים מביא
כל מידותיו היו שבורות בחצאי אמות, ללמד שכל מי שלומד תורה צריך לשבר ולהשפיל עצמו (עירובין נד א)
וזה עד לפרטים הכי קטנים שבעצם אם נבין אותם נבין איך לבנות את עצמנו ואת הבית שלנו בצורה הנכונה !
נביא דוגמא לפרט קטן הבדים שהיו משמשים לנשיאת הארון היו רפויים בתוך הטבעות אבל לא יכלו להוציא אותם מהטבעות הם היו עבים בצדדים ודקים באמצע
מדוע ?
מה מסמלים בדי הארון ?
בדי הארון מסמלים את תומכי התורה , העובדה שהם רפויים בתוך הטבעות הוא משום שתומכי התורה צריכים לזכור שהארון נושא את נושאיו ולא ההפך כלומר לומדי התורה הם אלו שבעצם מחזיקים את תומכי התורה !!!

בברכת שבת שלום ומבורך עם מנוחה אמיתית !!!
ושנזכה לבנות את עצמנו משכן להשראת השכינה בתוכנו ובתוך בתינו !!!
מאחל אליהו וינברג

שאלה לדיון בשולחן שבת :
השבוע התחיל חודש אדר , הגמרא אומרת משנכנס אדר מרבים בשמחה .
האם יש מצווה תמיד להיות בשמחה ?
מצווה צריך לקיים בצורה מקסימאלית תמיד !
כלומר אדם מחוייב לעשות כמיטב יכולתו לעשות את המצוות בצורה הכי מושלמת שהוא יכול .
שאלתי היא מה השתנה בחיוב מהחודש שעבר לחודש הנוכחי ?
הרי אם יכולתי להיות יותר שמח הייתי חייב בעצם להיות יותר שמח ,

דרג

הגב

avatar
  הירשם  
Notify of
סגירת תפריט