מאת: הרב אליהו וינברג
שמות פרק יא
וּלְכֹ֣ל׀ בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֗ל לֹ֤א יֶֽחֱרַץ־כֶּ֙לֶב֙ לְשֹׁנ֔וֹ לְמֵאִ֖ישׁ וְעַד־ בְּהֵמָ֑ה לְמַ֙עַן֙ תֵּֽדְע֔וּן אֲשֶׁר֙ יַפְלֶ֣ה יְקֹוָ֔ק בֵּ֥ין מִצְרַ֖יִם וּבֵ֥ין יִשְׂרָאֵֽל:
הקב”ה נגלה למשה בבית פרעה להתריע על מכת בכורות , וגם אומר למשה להתנבא על “ולא יחרץ כלב לשונו”

מה בעצם איכפת לנו שהכלב יחרץ לשונו ?
האם אין את המושג של “הכלבים נובחים והשיירה עוברת”?
והפסוק מוסיף : לְמַ֙עַן֙ תֵּֽדְע֔וּן אֲשֶׁר֙ יַפְלֶ֣ה יְקֹוָ֔ק בֵּ֥ין מִצְרַ֖יִם וּבֵ֥ין יִשְׂרָאֵֽל:
מה הכלבים מוסיפים לידיעה שהקב”ה מפלה בין ישראל למצרים ?
וכי לא מספיק העובדה שבכל בית מיצרי היה מת ובבתי היהודים אף אחד לא מת ?!

ולא רק זה , אנחנו מצטווים להראות לכלב הכרת הטוב עד היום !
זה הסיבה שאנחנו זורקים את הטרפות לכלבים ככתוב …לכלב תשליכון שכתוב שזה שכר הכלבים על ולא יחרץ כלב לשונו !
למה ?

מדוע הכלבים מקבלים יותר הכרת הטוב מאשר הצפרדעים או הכינים או החגבים לכאורה הם עשו פחות ???
בכלל האם היה לכלבים בחירה שמגיע להם הכרת הטוב ?
וזה מצטרף לשאלה מדוע אנו צריכים בכלל הכרת הטוב למישהו או משהו אחר מלבד האלוקים ?
הרי שום טובה לא תגיע אליי מבלי שהבורא יתברך ישלח את הטובה אליי , אז מדוע להכיר טובה למישהו אחר ?

התשובה על מה אכפת לי שהכלבים נובחים , ומה ראיית ההפלייה שרואים פה ,
היא משום שמלאך המוות בעיר כלבים צועקים ,
וְעָבַרְתִּי בְאֶרֶץ מִצְרַיִם – אֲנִי וְלֹא מַלְאָךְ. וְהִכֵּיתִי כָּל בְּכוֹר – אֲנִי וְלֹא שָׂרָף. וּבְכֹל אֱלֹהֵי מִצְרַיִם אֶעֱשֶׂה שְׁפָטִים – אֲנִי וְלֹא שָׁלִיחַ. אֲנִי השם – אֲנִי הוּא ולֹא אַחֵר

בהגדה כתוב שהקב”ה בכבודו ובעצמו יורד להכות בבכורות !
מה מיוחד בכך שהקב”ה עושה את זה בכבודו ובעצמו ?
משום שזה מראה את אהבתו הגדולה אלינו !

אבל איך עם ישראל יכול לחוש שהקב”ה בכבודו ובעצמו מכה את מצרים ?
ע”י שתיקת הכלבים !!!
משום שאם זה היה מלאך המוות הכלבים היו צועקים !
ובעצם הכרת הטוב לכלבים זה לא הכרת הטוב לכלבים אלא הכרת הטוב שיש לנו במה שראינו בכלבים !
כלומר כל פעם שאנו זורקים את הטרפות לכלבים אנו נזכרים באהבת השם עלינו !

שבוע שעבר שאלתי מדוע אהרון הכהן הוא זה שמכה את היאור ולא משה רבנו ?
הכרת הטוב הוא בעצם הכרת הגילוי האלוקי !!!

כשמשה היה עובר ליד הנילוס הוא היה אומר “ברוך שעשה לי נס במקום הזה” ולכן להכות מקום שבו הוא רואה את יד האלוקים זה דבר לא טוב !
משום שבו הוא משכיח מעצמו את העובדה שראה את טובו של אלוקים דרך היאור !
וזו גם הסיבה שכפיות טובה הוקשה לכפירה !!!
כי אם אנני רואה את יד ההשגחה ומעריך את זה , אני כופר בהקב”ה !!!
וזו בעצם ההכרת טובה לאדם אחר שהיא הכרת טובה הרבה יותר גדולה משום שהוא לא רק עשה טובה קטנה או גדולה , אלא עשה איתנו את הטובה הכי גדולה שיכולה להיות !
הוא נתן הצצה לאהבתו הגדולה של אבינו שבשמים !!!
בברכת שבת שלום ומבורך עם מנוחה אמיתית !!!
ושנזכה לחוות יום יום את אהבת אבינו שבשמים עלינו !!!
מאחל אליהו וינברג

שאלה לדיון בשולחן שבת :
מו”ר אבי זצ”ל שהשבוע יום השנה לפטירתו היה נוהג להקשות ,
מדוע במכת בכורות עם ישראל צריכים לעשות מעשה כדי להנצל מהמכה משאין כן בשאר המכות שהם לא היו צריכים לעשות סימן או כל דבר אחר כדי להינצל ?
ובמיוחד שבמכת בכורות רש”י מסביר מדוע בכור השבי ובכור השפחה גם מתים ,
אם בכור השפחה ובכור השבי צריכים סיבה למות לבכורי ישראל לכאורה אין שום סיבה שהם ימותו
אז מדוע הדם על הפתח בעבור שינצלו ?

דרג

הגב

avatar
  הירשם  
Notify of
סגירת תפריט