פָּרָשַׁת דְבָרִים היא פרשת השבוע הראשונה בספר דברים. היא מתחילה בתחילת הספר ומסתיימת בפרק ג', פסוק כ"ב.

מאת הרב אליהו וינברג

דברים פרק א פסוק א
אֵ֣לֶּה הַדְּבָרִ֗ים אֲשֶׁ֨ר דִּבֶּ֤ר מֹשֶׁה֙ אֶל־כָּל־יִשְׂרָאֵ֔ל בְּעֵ֖בֶר הַיַּרְדֵּ֑ן בַּמִּדְבָּ֡ר בָּֽעֲרָבָה֩ מ֨וֹל ס֜וּף בֵּֽין־ פָּארָ֧ן וּבֵֽין־תֹּ֛פֶל וְלָבָ֥ן וַחֲצֵרֹ֖ת וְדִ֥י זָהָֽב
רש”י מסביר שמשה מזכיר לעם ישראל את כל החטאים ברמז מפני כבודן של ישראל , אבל אחר כך הוא נכנס לחטא המרגלים לפרטי פרטים ,
וזו השאלה הראשונה , אם הוא מפרט מדוע הוא מרמז ?
במיוחד שבעצם הכל יפורט בהמשך חומש דברים אז מה העניין בהסתרת הדברים ?

דבר נוסף שצריך ביאור , הגמרא בברכות מביא את הפסוק הזה ולומד מפה על טענה שטען משה רבנו לקב”ה אחרי חטא העגל משה אומר שהסיבה לחטא העגל הוא משום רוב הכסף והזהב שהקב”ה השפיע על ישראל , השאלה היא למה התורה מגלה לנו את זה פה ?
ואיך אפשר לומר שהבעיה היא בשפע שהקב”ה השפיע ?

האין זה כפיות טובה לטעון כך ?

אחרי ההקדמה משה רבנו אומר :
וָאֹמַ֣ר אֲלֵכֶ֔ם בָּעֵ֥ת הַהִ֖וא לֵאמֹ֑ר לֹא־אוּכַ֥ל לְבַדִּ֖י שְׂאֵ֥ת אֶתְכֶֽם:
וממשיך ואומר
אֵיכָ֥ה אֶשָּׂ֖א לְבַדִּ֑י טָרְחֲכֶ֥ם וּמַֽשַּׂאֲכֶ֖ם וְרִֽיבְכֶֽם:
איך יכול להיות שמשה רבנו אומר כזה דבר וכי הקב”ה נתן לו תפקיד שגדול עליו ???
וכי אדם יכול להגיד שהקב”ה נתן לו תפקיד שמידי גדול עליו ???
ובאמת רש”י מתייחס לשאלה הזו ואומר שהוא אומר את זה בשם השם !

ועכשיו השאלה היא מה הוא בעצם אומר פה לעם ישראל ?

ושאלה נוספת מדוע הוא מדבר עם בני החוטאים ?

הרי כל הבוגרים שהיו בחטא המרגלים כבר נפטרו וחלפו מן העולם

יש עוד נקודה מאוד תמוהה בפרשה
משה רבנו אומר לעם ישראל
גַּם־בִּי֙ הִתְאַנַּ֣ף יְקֹוָ֔ק בִּגְלַלְכֶ֖ם לֵאמֹ֑ר גַּם־אַתָּ֖ה לֹא־תָבֹ֥א שָֽׁם:
לכאורה מה הקשר בין חטא המרגלים לעובדה שנגזר על משה רבנו שלא להיכנס לארץ ישראל ?
ובכלל הגזרה שנגזרה על משה הייתה על זה שמשה הכה את הסלע מדוע הוא מאשים בכך את ישראל ???

שאלה אחרונה , בשבת נוהגים לקרוא את הפסוק של איכה אשא לבדי בניגון של איכה ישבה בדד , זה בוודאי לא עניין של מילים דומות וזהו , ובאמת המדרש עושה חיבור בין האיכה הזה לאיכה של ירמיהו הנביא , מה באמת הקשר ביניהם ?

הקשר בין האיכה לאיכה הוא שמשה רבנו רואה את הגורם שבשורה התחתונה תגרום לחורבן הבית !
וזה גם הסיבה שהוא אומר לעם ישראל שהוא לא נכנס לארץ ישראל בגללם !
כמו שהאור החיים אומר שבעצם הקב”ה לא נותן למשה רבנו להיכנס כדי שיוכל להוציא חמתו על עצים ואבנים !
שאם משה רבנו היה נכנס לארץ ישראל עם ישראל היו נכחדים משום שאי אפשר היה להחריב את הבית המקדש שמשה רבנו בנה !

אבל מה בעצם היה החסרון שהיה לעם ישראל שגרם לבסוף לחורבן ?
משה רבנו אומר לעם ישראל לא אוכל לבדי שאת אתכם , הפירוש הוא שמשה רבנו אומר לעם ישראל אני לא יכול לרומם אותכם !!!
זה תפקידכם בלבד !!!
קחו אחריות !!!

ולכן הוא גם אומר להם את זה בשם השם , שהקב”ה אמר להזכיר להם את תפקידם ,

משה רבנו מונה את כל הנפילות של עם ישראל אבל הוא מונה אותם עם התירוץ שלהם !
לדוגמה הוא מזכיר את עגל הזהב אבל מזכיר את התירוץ של עם ישראל שזה בגלל הקב”ה , כלומר הם לא לקחו אחריות ולכן הם חוטאים כלומר הם בוכים למה על המים ועל המן וכל פעם זה לא אחריותם זה תמיד באחריותו של משה רבנו !
ואז משה מזכיר להם את חטא המרגלים , שם פתאום עם ישראל לוקחים “אחריות יתר”

וַתִּקְרְב֣וּן אֵלַי֘ כֻּלְּכֶם֒ וַתֹּאמְר֗וּ נִשְׁלְחָ֤ה אֲנָשִׁים֙ לְפָנֵ֔ינוּ
פה הקטנים לא חלקו כבוד לגדולים אלא כל אחד החליט פתאום לקחת “אחריות” אבל לא אמיתית !
ומשה רבנו מעמיד מראה בפני ישראל ובעצם אומר להם תהיו אמיתיים עם עצמכם !!!
זה לא מתוך ענווה שאתם לא לוקחים אחריות , אלא אתם שאם מרמים את עצמכם !!!

ודעו לכם שאם לא תתפסו את עצמכם אז האיכה ישבה בדד מגיע !!!
כלומר אם עם ישראל היו לוקחים על עצמם את האחריות , החורבן לא היה מגיע !
ולכן זה כלכך רלוונטי לבני החוטאים , שעדיין לא למדו לקחת אחריות אישית !

שמעתי שהרב שמשון פינקוס היה נוהג להסביר , מדוע אין נוהגים אבילות בשבת ?

והיה מסביר משום ששבת הוא בית המקדש !!!
כלומר שמאחר שבשבת יש לנו את השכינה אין לנו לבכות את החורבן !!!

לזכות ולרפואת מרים חיה בת תהילה רחל
ולרפואת ליבא בת תהילה רחל

בברכת שבת שלום ומבורך עם מנוחה אמיתית !!!
ושנזכה להבין ולהעריך את גודל הזכות והאחריות שיש בידינו !!!
ונזכה לגואלה שלימה במהרה בימינו , אמן !!!

מאחל אליהו וינברג

שאלה לדיון בשולחן שבת :
משה רבנו אומר לעם ישראל שהם היו אמורים לסרב להצעה להעמיד שרי אלפים שרי מאות ….

אז מדוע יתרו זוכה לפרשה על שמו בגלל שהוא הציע את זה הרעיון הזה , אם הרעיון לא היה טוב ?

דרג

הגב

avatar
  הירשם  
Notify of
סגירת תפריט