פָּרָשַׁת וָאֵרָא היא פרשת השבוע השנייה בספר שמות. מסופר בה על שבע המכות הראשונות מתוך עשר מכות מצרים: דם, צפרדע, כינים, ערוב, דבר, שחין, ברד.

הרב אליהו קאופמן וינברג
הקב”ה מצווה את משה רבנו ללכת אל פרעה , משה רבנו עונה להקב”ה
שמות פרק ו
לֵאמֹ֑ר הֵ֤ן בְּנֵֽי־יִשְׂרָאֵל֙ לֹֽא־ שָׁמְע֣וּ אֵלַ֔י וְאֵיךְ֙ יִשְׁמָעֵ֣נִי פַרְעֹ֔ה וַאֲנִ֖י עֲרַ֥ל שְׂפָתָֽיִם,
הבעיה היא שפרעה לא אמור לשמוע בקולו !
הקב”ה אמר למשה מהתחלה שפרעה לא ישמע בקולו אז מה משה מנסה לומר פה ???

בכלל צריך להבין את כל ההתנהלות של משה רבנו כשהקב”ה שולח אותו להציל את עם ישראל , מדוע הוא אינו קופץ על הזכות הזו ? מה הדיון שמתנהל שם ?

א. ח”ו לומר שמשה רבנו חושב שהוא לא יכול להוציא את בני ישראל בשליחותו של הבורא !
זה כמו לומר שמשה לא מאמין שהקב”ה יודע מה הכי טוב !
וגם לומר שהוא אומר את זה מתוך ענווה , זה יהיה אבסורדי ! כי ענו לא ימצא לנכון לחשוב מתוך ענווה לדון עם אלוקים את החלטתו !

ב. מה משה רבנו מנסה לומר בכך שהוא ערל שפתיים ?
ומשה רבנו שוב חוזר על הטענה הזו בפרשתינו , וכי הקב”ה לא לקח את זה בחשבון ???

ג . בסוף הפרשה שעברה משה רבנו פונה כביכול בטענה להקב”ה למה הרעתה לעם הזה ולמה זה שלחתני , וכי משה רבנו מהרהר אחר מידותיו של הקב”ה ???

והתשובה היא שבעצם כל הדיון הוא תפילתו ובקשתו של משה על כך קידוש שמו יתברך !!!

המדרש אומר שמשה רבינו כשהוא אומר “מי אנוכי” הוא בעצם אומר לאלוקים מי שיגיד אנוכי אלוקיך הוא זה שיוציא ולא ע”י שליח !
הוא בעצם מבקש ומתחנן שהקב”ה יגדיל ויאדיר את שמו יתברך !!!
הן ע”י עשיית הניסים ללא מקום להתכחשות הן ע”י שהקב”ה יפעל ישירות ולא ע”י שליח והן מישהו שיהיה יותר קידוש השם בכך שהוא מדבר בשם הבורא יתברך !

וגם בשעה שמשה בא ואומר מדוע הרעותה לעם הזה ולמה זה שלחתני בעצם הוא מרגיש שבגינו עם ישראל לא נגאל מייד (שאולי לא התפלל מספיק) וע”י נוצר חסר מסויים בקידוש השם !!!
והוא בעצם מתפלל שהגאולה תהיה מיידית !!!

וטענתו שפרעה לא ישמע בקולו , זה שוב הוא חושש שיהיה בביטולו המוחלט של פרעה את דבריו , משום חילול השם

וזו הסיבה שמשה רבנו שוב מעלה את הענין שהוא ערל שפתיים משום שהוא מתפלל שהקב”ה ידאג לקידוש שמו יתברך !!!
משום שהוא סבור שזה לא יהיה נאה שיגיע דבר השם דרך אדם שאינו דובר ברור

בברכת שבת שלום ומבורך עם מנוחה אמיתית !!!
ושנזכה לחזות במהרה שמלאה הארץ כבודו !!!
ולקדש את שמו יתברך !!!
מאחל אליהו וינברג

שאלה לדיון בשולחן שבת :
הקב”ה מצווה שאהרון יהיה זה שמכה את היאור במכת דם , ולמה לא משה רבנו ? משום הכרת הטוב שיש למשה רבנו ליאור , השאלות שלי הם :
א. מדוע משה חייב הכרת הטוב לדומם שבטבעו עשה מה שעשה ?
ב. מדוע אין לאהרון הכהן חיוב הכרת הטוב ליאור יותר מאשר למשה ?
הרי אהרון חי מהיאור למעלה משמונים שנה !
וכי מאיפה היה מי שתיה לאהרון ?! וכן מים שהשקו את כל מה שאהרון אכל הכל הגיע מהיאור , ומשה רבנו רק חי במצרים עשרים שנה !
אז האם לא עדיף שמשה יהיה זה שיכה את היאור ???

דרג

הגב

avatar
  הירשם  
Notify of
סגירת תפריט