מאת: הרב וינברג

אברהם אבינו מעלה את בנו יחידו קורבן ע”פ ציווי הבורא יתברך והזכות הזו עומדת לנו לעולמי עד !!!

ישנה שאלה נפוצה ששואלים במה אברהם אבינו יותר גדול מחנה ושבעת בניה , וכן מהרבה יהודים לאורך שנות הגלות שהקריבו את ילדהם על מזבח האמונה ?

הפסוק אומר
“וַיַּשְׁכֵּם אַבְרָהָם בַּבֹּקֶר, וַיַּחֲבֹשׁ אֶת-חֲמֹרוֹ”

הגמרא אומרת שמפה רואים שאהבה מקלקלת את השורה !
זאת אומרת אברהם עושה את זה באהבה רבה לבורא עולם !
ואולי זה עוד תשובה מדוע המעשה הזה של אברהם אבינו זה מעשה שנחשב למעשה שלא היה כמותו מעולם !

אבל בסיום העקדה הקב”ה אומר
“כִּי עַתָּה יָדַעְתִּי כִּי יְרֵא אלקים אַתָּה ”
מדוע אברהם אבינו מוגדר פה כירא אלוקים הרי זה ברור שהוא אוהב אלוקים !
וגדולה מעלת אהבת השם ממעלת יראת השם ,
אז מדוע הקב”ה מתייחס רק ליראת השם של אברהם אבינו ???

הרי אנו רואים פה שאברהם אבינו אוהב את אלוקים יותר מאשר בנו יחידו שהוא ציפה לו במשך עשרות שנים ???

והנה אם נעיין מדוע אברהם אבינו מבקש ילד , זה בעבור שבנו ימשיך להגדיל ולקדש את שמו יתברך !
שהמדרש אומר שכשאברהם אבינו מבקש בן הוא מבקש רק בתנאי שבנו ילך בדרכי הבורא יתברך !!!

ופה בעצם טמון התשובה אברהם אבינו מעלה על העקדה את בנו יחידו אשר אהב , אך באותו הזמן הוא מעלה על המזבח משהו הרבה יותר יקר לו מבנו יחידו !!!

על המזבח הוא מעלה את אהבתו להשם יתברך !!!
כלומר כל מגמתו של אברהם אבינו בעולם היה לקדש ולהגדיל את שמו יתברך וכאן הקב”ה מצווה עליו לעצור !!! ולשים קץ לחלום חייו !!!

והנסיון הוא האם הוא ילך אחר אהבתו העצומה לבורא יתברך , ויאמר אני יחטא בעבור אהבתי לבורא עולם ואשא בתוצאות או שימשיך להכיר בכך שאין שום מקום לאדם לערער אחר ציוויו של בורא עולם !!!

כי אם הוא היה מהרהר על הבורא יתברך הוא בעצם אומר שיכול להיות שהו מבין יותר טוב !!!
וזו כפירה !!!
ולכן הקב”ה אומר כי ירא אלוקים אתה משום שמצד האהבה בלבד , הוא היה נכשל בניסיון הזה ודווקא בגלל אהבה העזה שהיה בו !!!

ומחמת היראת שמים שבו הוא הבין שאין שום מקום להרהר האם הקב”ה צדק בציווי שלו !
משום שיראת שמים אמתית פרושו הבנת אפסיותינו יחסית לגדלותו יתברך !
שזו בעצם כפירה לחשוב שאנו אמורים לשקול אם הציווי שאלוקים הורה לנו הוא ציווי נכון או לא !!!

בברכת שבת שלום ומבורך עם מנוחה אמתית !!!
שנזכה למלאות את ציוויו יתברך ללא הרהור שח”ו אנו צריכים לבדוק אחרי ציוויו ולהחליט על בדעתינו אם הקב”ה ציווה אותנו נכון !
ושנזכה לאהבה וליראה כמו של אברהם אבינו !!!

שאלה לדיון בשולחן שבת :
בראשית פרק כ
וַיָּבֹ֧א אֱלֹוקים אֶל־אֲבִימֶ֖לֶךְ בַּחֲל֣וֹם הַלָּ֑יְלָה וַיֹּ֣אמֶר ל֗וֹ הִנְּךָ֥ מֵת֙ עַל־הָאִשָּׁ֣ה אֲשֶׁר־לָקַ֔חְתָּ…
בראשית פרק כ פסוק ז
וְעַתָּ֗ה הָשֵׁ֤ב אֵֽשֶׁת־הָאִישׁ֙ כִּֽי־נָבִ֣יא ה֔וּא וְיִתְפַּלֵּ֥ל בַּֽעַדְךָ֖ וֶֽחְ֑יֵה
ישנם כמה שאלות על הפרשיה הזו
א. מדוע מגיע לאבימלך עונש מוות אם הוא לקח את שרה בתום לב ?
ב. מדוע רק על ידי התפילה של אברהם הוא יחיה ?
בראשית פרק כ
…….במָּק֖וֹם הַזֶּ֑ה וַהֲרָג֖וּנִי עַל־דְּבַ֥ר אִשְׁתִּֽי:
(יב) וְגַם־אָמְנָ֗ה אֲחֹתִ֤י בַת־אָבִי֙ הִ֔וא אַ֖ךְ לֹ֣א בַת־אִמִּ֑י וַתְּהִי־לִ֖י לְאִשָּֽׁה:

אבימלך בא בטענה לאברהם שהוא כמעט הרג אותו אברהם אבינו עונה לו תשובה מובנת כשהוא מסביר לו שהוא חשש לחייו , אבל אח”כ הוא מסביר מדוע זה לא היה באמת שקר ,
מה זה משנה ?
וכי אסור לו לאדם לשקר כשהוא חושש לחייו ?
וכי זה משנה לאבימלך שהוא כמעט מת אבל אברהם לא גרם לו את זה בשקר ישיר אלא ע”י אמת מסויימת ?

דרג

הגב

avatar
  הירשם  
Notify of
סגירת תפריט