פָּרָשַׁת וַיִּשְׁלַח היא הפרשה השמינית של ספר בראשית, המתחילה בפרק ל"ב, פסוק ד' ומסתיימת בפרק ל"ו, פסוק מ"ג. בפרשה זו מתאחד יעקב עם אחיו עשו, ומתוארות משפחותיהם של שני האחים. שם הפרשה לקוח מהפסוק הראשון: "וַיִּשְׁלַח יַעֲקֹב מַלְאָכִים לְפָנָיו אֶל-עֵשָׂו אָחִיו, אַרְצָה שֵׂעִיר שְׂדֵה אֱדוֹם".

מאת: הרב אליהו וינברג
בראשית פרק לב פסוק ח
וַיִּירָ֧א יַעֲקֹ֛ב מְאֹ֖ד וַיֵּ֣צֶר ל֑וֹ וַיַּ֜חַץ אֶת־הָעָ֣ם אֲשֶׁר־אִתּ֗וֹ
יעקב אבינו מפחד מעשו הרשע , השאלה היא למה ?
במיוחד אם נעיין בפרשה הקודמת שבו הקב”ה מבטיח ליעקב שהוא ישמור עליו ויהיה איתו ,
בראשית פרק כח פסוק טו
וְהִנֵּ֨ה אָנֹכִ֜י עִמָּ֗ךְ וּשְׁמַרְתִּ֙יך֙ בְּכֹ֣ל אֲשֶׁר־תֵּלֵ֔ךְ וַהֲשִׁ֣בֹתִ֔יךָ אֶל־ הָאֲדָמָ֖ה הַזֹּ֑את כִּ֚י לֹ֣א אֶֽעֱזָבְךָ֔ עַ֚ד אֲשֶׁ֣ר אִם־עָשִׂ֔יתִי אֵ֥ת אֲשֶׁר־ דִּבַּ֖רְתִּי לָֽךְ
וכן שוב כשהקב”ה מצווה על יעקב לחזור לארץ ישראל יעקב מקבל הבטחה שהקב”ה יהיה איתו

ואי אפשר להסתפק בתירוץ שהוא חושש שמא יגרום החטא , מאחר ונבואה לטובה לעולם אינה משתנה !!!

למעשה כבר מייד אחרי החלום שבו הקב”ה מבטיח ליעקב שיהיה איתו יעקב עונה :
בראשית פרק כח פסוק כ
וַיִּדַּ֥ר יַעֲקֹ֖ב נֶ֣דֶר לֵאמֹ֑ר אִם־יִהְיֶ֨ה …

מה פשר ה”אם” הזה ?
וכי הוא לא מאמין שהקב”ה יקיים את הבטחתו ?

ספורנו בראשית פרק כח פסוק כא
אז יהיה ה’ לדיין אם לא אעבדהו בכל כחי והוא”ו כמו זאת משמשת במקום הנה. כלומר הנני מקבל עלי מעתה שהאל יתברך המרחם יהיה לי לאלוקים ויתנהג עמי במדת הדין:
יעקב מבקש מאלוקים שיתנהג איתו במידת הדין ,
לכאורה זו התשובה לקושיה !
לכן הוא חושש מעשיו למרות כל ההבטחות , שהרי הוא קיבל על עצמו את מידת הדין ,
עדיין צריך להסביר מדוע ההבטחה של הקב”ה לא חייבת להתקיים משום שיעקב קיבל על עצמו את מידת הדין ?
אבל קודם כדאי להבין את בקשת יעקב אבינו ,
מדוע הוא מעונין שמידת הדין תחול עליו ?
משום שיעקב רוצה לעבוד את אלוקים בשלמות ! והוא רוצה שהעשיה שלו תהיה עשיה שלמה !

אדם לא יכול להציל חיים אלא אם כן הוא יכול שלא להציל חיים ,
כדי שהבחירה תהיה שלמה הכוח צריך להיות בידי הבוחר לעשות טוב או רע , אם לאדם יש בחירה לעשות רע אבל הרע הוא ללא תוצאות או התוצאות הם לא בפרופורציה למעשה אז גם המעשה הטוב הוא פחות משמעותי ,
משום שמעשה שהתוצאה היא ברמה של 90 אחוז המעשה הוא ברמה של 90 אחוז , מעשה שהתוצאה תהיה במאה אחוז המעשה יהיה מעשה ברמה של 100 אחוז !
במידת החסד התוצאה היא ברמה של 90 אחוז משום שהקב”ה נותן מקום לסטייה של עשר אחוז ,
אבל במידת הדין אין מקום לסטייה בכלל ולכן המעשה הוא מעשה של מאה אחוז ! נטו שלך !!!
כגודל האחריות כך גודל מילוי התפקיד !
ולכן יעקב מבקש לעצמו את מידת הדין משום שאז יש משמעות הרבה יותר גדולה למעשיו !
והעשיה היא הרבה יותר שלמה !
וזו הסיבה שהוא חושש ! משום שזה כבר לא נבואה לטובה !
משום שאם הוא ראוי לעמוד במידת הדין והקב”ה דן אותו במידת הרחמים הוא מפסיד מגודל העשיה שלו !
ולכן הוא כל כך ירא שהרי כל קיום העם היהודי מוטל על כתפיו !!!
והוא רוצה שזה יקרה בזכות ולא רק בחסד !!!

בברכת שבת שלום ומבורך עם מנוחה אמיתית !!!

והלוואי שנזכה שנשאף להגיע לשלמותם של אבותינו !!! להגיע לרמה כזו של עבודת השם !
לעבוד את אבינו שבשמים בשלמות !!!

מאחל אליהו וינברג

שאלה לדיון בשולחן שבת :
שמעון ולוי הורגים את כל העיר שכם ,
האם זה היה כדין ומדוע ?
יעקב אומר להם
בראשית פרק לד פסוק ל
וַיֹּ֨אמֶר יַעֲקֹ֜ב אֶל־שִׁמְע֣וֹן וְאֶל־לֵוִי֘ עֲכַרְתֶּ֣ם אֹתִי֒ לְהַבְאִישֵׁ֙נִי֙ בְּיֹשֵׁ֣ב הָאָ֔רֶץ
אם זה היה כדין אז מה העניין שיעקב כועס עליהם ?
ואם זה היה שלא כדין אז מדוע הבעיה היא בבושות או אפילו בסיכון שנוצר פה ?

דרג

הגב

avatar
  הירשם  
Notify of
סגירת תפריט