מאת: הרב אליהו וינברג
(יב) וְהָיָ֗ה כִּֽי־יִרְא֤וּ אֹתָךְ֙ הַמִּצְרִ֔ים וְאָמְר֖וּ אִשְׁתּ֣וֹ זֹ֑את וְהָרְג֥וּ אֹתִ֖י וְאֹתָ֥ךְ יְחַיּֽוּ:
(יג) אִמְרִי־נָ֖א אֲחֹ֣תִי אָ֑תְּ לְמַ֙עַן֙ יִֽיטַב־לִ֣י בַעֲבוּרֵ֔ךְ וְחָיְתָ֥ה נַפְשִׁ֖י בִּגְלָלֵֽךְ:

שרה עומדת להילקח על ידי המצריים ואברהם אבינו אומר לה אמרי נא אחותי את כדי שלא יהרגו אותו , אבל מוסיף לפני כן אמירה של למען ייטב לי שרש”י מסביר כדי שאקבל מתנות ,
איך יכול להיות שאברהם אבינו בשעה שאשתו עומדת להילקח ממנו חושב על מתנות ועוד מקדים את עניין המתנות לעניין החיים ?
במיוחד שזה אותו אברהם אבינו שלמלך סדום הוא אומר
בראשית פרק יד
אִם־מִחוּט֙ וְעַ֣ד שְׂרֽוֹךְ־נַ֔עַל וְאִם־אֶקַּ֖ח מִכָּל־אֲשֶׁר־לָ֑ךְ וְלֹ֣א תֹאמַ֔ר אֲנִ֖י הֶעֱשַׁ֥רְתִּי אֶת־אַבְרָֽם
שם הוא לא מוכן לקחת גרוש !
פה מכניס לחשבון את המתנה שהוא יכול לקבל בשעה שכזו ?

התשובה היא שפה הוא משתמש במתנות בעבור להצחל את חייו ואת אשתו !
הספורנו מסביר שבעצם הוא מתכנן שאנשי מצריים ינסו לשכנע אותו למסור את אחותו ע”י נדוניה ובינתיים ימשןך זמן עד שיוכל לברוח משם ,
אז בעצם הוא אומר למען ייטב לי בעבורך ולכן אני יחיה !

אבל יש פה שאלה של מו”ר אבי זצ”ל שהיא הרבה יותר קשה ,
בהמשך הפרשה לוט האחיין של אברהם אבינו נלקח בשבי על ידי אימפריה של ארבעה מלכים שניצחו חמישה מלכים ,
אברהם אבינו יוצא למלחמה להציל את אחיינו כנגד האימפריה הזו !
אבל בעבור אשתו הוא לא יוצא למחמה כנגד מלך אחד ?
וזה קורה שוב אחרי מלחמת ארבעת המלכים כשאבימלך מלך גרר לוקח שוב את שרה אברהם הם שוב אומרים אחותי היא ,
מדוע הוא לא יוצא למלחמת חורמה להציל את אשתו מלהילקח ע”י אדם אחר ???

ואולי השאלה שאנו צריכים לשאול את עצמינו מה אברהם אבינו חושב לעצמו כשהוא יוצא למלחמה כנגד אימפריה שלמה ?
איך הוא חשב לנצח ?
במיוחד שהגמרא מספרת שאברהם אבינו זרק עפר ונעשו חיצים , מה אברהם חשב כשהוא זורק עפר במלחמה ?
ומו”ר אבי זצ”ל מתרץ
שאברהם אבינו לא חושב פה !!!
כלומר אברהם אבינו פועל מקנאות , קנאות פרושו כעס כנגד החילול השם שקורה פה כשאדם כועס הוא אינו מחשב חישובים של מה יעבוד ומה לא ,
על מה הקנאות ?
כתוב שלוט היה דומה לאברהם אבינו כשתי טיפות מים ,
והמדרש אומר שנמרוד היה אחד מארבעת המלכים ולקח את לוט בשביל להציג אותו כאברהם ולהכריח את לוט לכפור באלוקים ואז כולם יחשבו שאברהם מודה שאין אלוקים ,
אברהם כועס על החילול השם ואומר לעצמו עדיף שאצא למלחמה וכולם יגידו אברהם יצא למלחמה ונהרג מאשר שהוא ישב בבית וח”ו יתחלל שמו יתברך !

ולכן ממלך סדום הוא לא לוקח כלום כדי שכולם ידעו שהוא יצא למלחמה בעבור שמו יתברך !!!
אבל מפרעה דווקא הנכסים מפרסמים את שמו יתברך !
ולכן הוא לוקח את

את זה איתו !

מאחל אליהו וינברג

שאלה לדיון בשולחן שבת :
הקב”ה אומר לאברהם אבינו בראשית פרק יב
לֶךְ־לְךָ֛ מֵאַרְצְךָ֥ וּמִמּֽוֹלַדְתְּךָ֖ וּמִבֵּ֣ית אָבִ֑יךָ אֶל־הָאָ֖רֶץ אֲשֶׁ֥ר אַרְאֶֽךָּ
וזה הנסיון השני בעשרת הנסיונות
רש”י בראשית פרשת לך לך פרק יב פסוק א
לך לך – להנאתך ולטובתך, ושם אעשך לגוי גדול, וכאן אי אתה זוכה לבנים. ועוד שאודיע טבעך בעולם

לכאורה מי לא היה רוצה את הנסיון הזה ???

האם יש אדם שאין לו ילדים כמה שנים טובות ותגיד שאם הוא ייסע לקצה העולם לקצה העולם כדי שיהיה לו ילדים , האם הוא לא ייסע לקצה העולם בעבור שיהיה לו ילדים ?
ועוד מקבל הבטחה על עושר וכבוד , ולא רק זה הקב”ה אומר לו שכל העולם יברך את ילדיו שיהיה כמו אברהם אבינו !!!

מי לא יהיה מוכן לקפוץ על המציאה ???

ויש שענו שהניסיון היה האם הוא יאמין בהקב”ה שימלא את הבטחתו , אבל זה ממש לא מסתבר ,
משום שאחרי שהוא מוכן למות בעבור אלוקים וקופץ לאש ויוצא ללא פגע , האם יהיה לו איזה שהוא קושי להאמין ??!!

ויש שענו שהניסיון הוא האם הוא יעשה זאת בעבור ההבטחה או בעבור הציווי , אבל גם זה יהיה קשה בעיניי משום שהציווי הוא לעשות זאת בעבור טובתו והנאתו !
רשי מסביר את המילה “לך” להנאתך ולטובתך ,

דרג

הגב

avatar
  הירשם  
Notify of
סגירת תפריט