מאת הרב אליהו וינברג

אדם עומד לפני שופט על רצח והוא אומר אני מתחרט על שלא שמעתי אל הנרצח כשהוא בכה אבל לא על הרצח ,
האם זו חרטה ???
האם הוא ישמע שפוי ?

“וַיֹּאמְרוּ אִישׁ אֶל אָחִיו: ‘אֲבָל אֲשֵׁמִים אֲנַחְנוּ עַל אָחִינוּ, אֲשֶׁר רָאִינוּ צָרַת נַפְשׁוֹ בְּהִתְחַנְנוֹ אֵלֵינוּ וְלֹא שָׁמָעְנוּ, עַל כֵּן בָּאָה אֵלֵינוּ הַצָּרָה הַזֹּאת'”

האחים פה עושים חשבון נפש על מכירת יוסף , אבל הם לא אומרים שהם מתחרטים על עצם המכירה ,
וגם ראובן נענה ואומר להם בראשית פרק מב
הֲלוֹא֩ אָמַ֨רְתִּי אֲלֵיכֶ֧ם׀ לֵאמֹ֛ר אַל־ תֶּחֶטְא֥וּ בַיֶּ֖לֶד וְלֹ֣א שְׁמַעְתֶּ֑ם וְגַם־דָּמ֖וֹ הִנֵּ֥ה נִדְרָֽשׁ,
מה זה “וגם” דמו נדרש ?
זה נשמע כאילו שזה משהו שולי

בכלל צריך להבין איך השבטים שהיו גדולי עולם רוצים לרצוח את אחיהם ???

והתשובה על כך היא שהאחים דנים את יוסף למוות מדין רודף !

משום הדיבה רעה שהביא לאביהם !

משום שיוסף אומר לאביו שהם עברו על שבע מצוות בני נח ,
ובן נח נהרג על כך !
אז האחים סבורים שדינו דין מוות !
והם מצילים אותו ממוות ע”י המכירה , שאז לא יוכל לרדוף אותם ,

ועכשיו הקושיה היא :
ממה נפשך , אם הם דנו נכון , אז מה הקשר לאי שמיעת וראיית הצער וכי בית דין אמור לשנות לפי בכיית הנידון
ואם הם לא דנו נכון אז הבעיה היא לא היא שמיעת הכאב , יש להם בעיה הרבה יותר גדולה !

והתשובה היא שהאחים עדיין סבורים שהדין היה דין אמת !
והם עשו כראוי במכירה !
אך הם סבורים שלמרות שהדין דין אמת הם היו אמורים לעשות את הדין בכאב !!!

כלומר שאהבת האחים אינה אמורה להתפוגג למרות שנוצר מצב שאחים צריכים לפגוע כדין באח !!!
וראובן צוסיף ואומר שלמרות שהדין היה אמת אבל בגלל שלא חשנו בכאב גם דמו נדרש מאיתנו כאילו שהדין לא היה דין אמת !!!

בברכת שבת שלום ומבורך עם מנוחה אמיתית !
חנוכה שמח וחודש טוב !!!
ושנזכה לאהבת אחים שיכולה להתקיים בכל מצב !!!

מאחל אליהו וינברג

שאלה לדיון בשולחן שבת האם היה מותר ליוסף להתעלל כך באחיו ?

והקושיה היותר חזקה , גם אם על אחיו היה מותר לו להתעלל , איך מותר לו להתעלל באביו שלכאורה הנפגע העיקרי ???

דרג

הגב

avatar
  הירשם  
Notify of
סגירת תפריט