מאת: הרב אליהו וינברג

בראשית פרק ח
וַיָּ֣רַח יְקֹוָק֘ אֶת־רֵ֣יחַ הַנִּיחֹחַ֒ וַיֹּ֨אמֶר יְקֹוָ֜ק אֶל־לִבּ֗וֹ לֹֽא־אֹ֠סִף לְקַלֵּ֨ל ע֤וֹד אֶת־הָֽאֲדָמָה֙ בַּעֲב֣וּר הָֽאָדָ֔ם כִּ֠י יֵ֣צֶר לֵ֧ב הָאָדָ֛ם רַ֖ע מִנְּעֻרָ֑יו וְלֹֽא־אֹסִ֥ף ע֛וֹד לְהַכּ֥וֹת אֶת־כָּל־חַ֖י כַּֽאֲשֶׁ֥ר עָשִֽׂיתִי:

מה השתנה מלפני המבול ?
מדוע הקב”ה מחליט שלא יהיה עוד מבול לעולם ?

והכתוב מסביר שזה משום שיצר לב האדם רע מנעוריו , מה התחדש פה ?

הרי כל המבול היה משום יצר לב האדם

בראשית פרק ו
וַיַּ֣רְא יְקֹוָ֔ק כִּ֥י רַבָּ֛ה רָעַ֥ת הָאָדָ֖ם בָּאָ֑רֶץ וְכָל־יֵ֙צֶר֙ מַחְשְׁבֹ֣ת לִבּ֔וֹ רַ֥ק רַ֖ע כָּל־הַיּֽוֹם:

לכאורה צריך לומר שנח הצליח לשנות משהו ולכן הקב”ה אומר שלא יהיה עוד מבול לעולם ,

וזה גם במשמעות הפסוק וַיָּ֣רַח יְקֹוָק֘ אֶת־רֵ֣יחַ הַנִּיחֹחַ֒ וַיֹּ֨אמֶר יְקֹוָ֜ק אֶל־לִבּ֗וֹ משמע שעל ידי הקרבן הקב”ה אור שלא יהיה שוב מבול לעולם !

השאלה היא מה היה בקורבן הזה ששינה את פני המצב ?
לכאורה ההבדל בקורבן הזה שפה כתוב וירח השם את ריח הניחוח

בשונה מאשר אצל הבל ששם כתוב בראשית פרק ד
וַיִּ֣שַׁע יְקֹוָ֔ק אֶל־ הֶ֖בֶל וְאֶל־מִנְחָתֽוֹ:
שזה לשון רצון אבל לא לשון של נחת רוח

פה זה לשון של נחת רוח משום שנח משתמש ביצר הרע בעבור הטוב !

הוא מצליח לשנות את הA.N.D שלו ושל זרעו שהצליח ליצור שימוש לטוב ביצר הרע !!!

ולכן הקב”ה אומר שלעולם לא יעשה שוב מבול כי ההשחתה תמיד יכולה להתהפך !

שככל שאדם יהיה לו יצר יותר גדול הוא יוכל לעשות את ההיפך ואז גדלות מעשיו היא מחמת גדלות יצרו !!!

וזה גם מדויק מהפסוקים !

לפני המבול הקב”ה אומר כִּ֥י רַבָּ֛ה רָעַ֥ת הָאָדָ֖ם בָּאָ֑רֶץ וְכָל־יֵ֙צֶר֙ מַחְשְׁבֹ֣ת לִבּ֔וֹ *רַ֥ק* רַ֖ע כָּל־הַיּֽוֹם:

ואחרי הקורבן לא כתוב את ה”רק” אלא רע מנעוריו !

שאלה לדיון בשולחן שבת :

מה יותר חמור מצוות שבין אדם לחבירו או בין אדם למקום ?

מצד ההגיון בין אדם למקום יותר חמור משום שבדיוק כמו ההבדל שבין אדם לאחיו ובין אדם לאביו !

מה יהיה יותר חמור אדם שמקלל את אחיו או את אביו ???!!!

והן מצד שאנו רואים שעונשי בית דין על בין אדם למקום יותר חמורים !

ומצד שני יש את רש”י בראשית פרשת נח פרק יא פסוק ט
ומשם הפיצם – למד שאין להם חלק לעולם הבא. וכי אי זו קשה, של דור המבול או של דור הפלגה, אלו לא פשטו יד בעיקר, ואלו פשטו יד בעיקר כביכול להלחם בו, ואלו נשטפו, ואלו לא נאבדו מן העולם. אלא שדור המבול היו גזלנים והיתה מריבה ביניהם לכך נאבדו, ואלו היו נוהגים אהבה וריעות ביניהם, שנאמר שפה אחת ודברים אחדים. למדת ששנוי המחלוקת וגדול השלום:
אז מה ההסתכלות הנכונה ?

דרג

הגב

avatar
  הירשם  
Notify of
סגירת תפריט