פָּרָשַׁת שֹׁפְטִים היא פרשת השבוע החמישית בספר דברים. היא מתחילה בפרק ט"ז, פסוק י"ח ומסתיימת בפרק כ"א, פסוק ט'.

מאת הרב אליהו וינברגר

דברים פרק יז
אֲשֶׁר־יֹאמְר֥וּ לְךָ֖ תַּעֲשֶׂ֑ה לֹ֣א תָס֗וּר מִן־ הַדָּבָ֛ר אֲשֶׁר־יַגִּ֥ידֽוּ לְךָ֖ יָמִ֥ין וּשְׂמֹֽאל

רש”י
ימין ושמאל – אפילו אומר לך על ימין שהוא שמאל ועל שמאל שהוא ימין ,

מצד שני למדנו השבוע שאפילו נביא שאומר לבטל מצווה לתמיד אסור לשמוע בקולו כלומר אין אופציה ליהודי להכניס את השכל לכספת וללכת בעינים עצומות
דברים פרק יח פסוק כ
אַ֣ךְ הַנָּבִ֡יא אֲשֶׁ֣ר יָזִיד֩ לְדַבֵּ֨ר דָּבָ֜ר בִּשְׁמִ֗י אֵ֣ת אֲשֶׁ֤ר לֹֽא־צִוִּיתִיו֙ לְדַבֵּ֔ר וַאֲשֶׁ֣ר יְדַבֵּ֔ר בְּשֵׁ֖ם אֱלֹהִ֣ים אֲחֵרִ֑ים וּמֵ֖ת הַנָּבִ֥יא הַהֽוּא
וזה גם גמרא מפורשת שאם הנהדרין הגדול טעו ת”ח שהגיע להוראה ולא חקר את העניין הוא נחשב למזיד !!!

וגם טכנית היה היו רבנים גדולים שסרו מדרך התורה האם התלמידים שלהם אמורים ללכת בעיקבותיהם ?
כגון צדוק ובייתוס , האם תלמידיהם היו אמורים ללכת בעיקבותם ?

אז מה באמת הגדר שאדם צריך ללכת בעיקבות רבותיו ומתי הוא צריך לומר עד כאן ?

יש עוד משהו מענין ברש”י
רש”י דברים פרשת שופטים פרק יז פסוק יא
ימין ושמאל – אפילו אומר לך על ימין שהוא שמאל ועל שמאל שהוא ימין, וכל שכן שאומר לך על ימין ימין ועל שמאל שמאל:

מה זה ה”כל שכן הזה” ?
וכי היה צד לומר שכשהרב שלי אומר על על ימין שהוא ימין אני לא יקשיב לו ?
מה רש”י (סיפרי)בא לומר לנו פה ?

אחד מתלמידי שאל אותי מה אני מצביע בבחירות הקרובות , עניתי לו שאני מצביע ג’ , והוא שאל אותי למה , עניתי משום שכך הרבנים שלי פסקו לי !
ואז כמובן הגיע השאלה שלו מדוע אין לי דעה עצמית בנושא ?
אמרתי לו שאני מבין מאוד למה להצביע ג’
והסברתי לו שאני סבור שהכוח והכבוד צריכים להיות בנפרד , כלומר כל חברי הכנסת של ג’ ברגע שהרבנים יגידו להם לפרוש מהכנסת הם יפרשו !
אז ההחלטות לא לגמרי בידיים שלהם !
ולכן אני יהיה הרבה יותר רגוע לתת את הקול שלי אצלם !
אבל הסיבה שאני מצביע ג ‘ זה כי כך הרבנים שלי פסקו לי !
ולא בגלל הבנתי !
נחזור לדברי רש”י וכל שכן כשהוא אומר לי על ימין ימין ועל שמאל שמאל ,
יש לנו נטיה לקבל מוסכמות יותר מאשר דברי רבנים ,
איך אני יודע שיד ימין שלי הוא ימין ?
רוב בני האדם יודעים זאת כי כך החברה אומרת להם או הגננת בגן למדה אותם , אבל פה רש”י אומר תעשה את זה כי כך הרב שלך אמר !
כלומר מאחר והתורה אומרת לי על מי ועל מה לסמוך זה הסיבה שאני יודע !!!
ואני שמח לדוגמא בבחירות שיש לי רבנים שפוסקים לי , משום שלשלוח מישהו לכנסת זה אחריות בכל כך הרבה תחומים , שכוללים ע”ז ושפיכות דמים , אני לא הייתי רוצה לשלוח מישהו על דעתי !
ולקחת אחריות על כל טעות שהם יכולים לעשות !!!
וגם לא להצביע זה לא אופציה משום שאז קולי יילך לגרועים יותר !!!
.
ןלגבי איך באמת אדם אמור לדעת , מתי להקשיב לרבו ומתי לא ?

זה אחד מפרושי המשנה “סייג לתורה מסורת”
אם רב אומר לי משהו אני מנסה להבין מדוע הוא הוא אמר לי לעשות , ואם לא הבנתי אשאל אותו שוב , ואם עדיין לא הבנתי אלך אל רבו משום שאני והוא חייבים בכבוד רבו !!!
אז זה חשוב שתדע מי הוא רבו של רבך !
שאז אתה תוכל לדעת מה היה דעת רבו !

לזכות ולרפואת מרים חיה בת תהילה רחל ,

בברכת שבת שלום ומבורך עם מנוחה אמיתית !!!
ושנזכה לעשות תמיד את הדבר הנכון בצורה הנכונה ביותר !!!

מאחל אליהו וינברג

שאלה לדיון בשולחן שבת :

דברים פרק כ
וְדִבְּר֣וּ הַשֹּֽׁטְרִים֘ אֶל־הָעָ֣ם לֵאמֹר֒ מִֽי־הָאִ֞ישׁ אֲשֶׁ֨ר בָּנָ֤ה בַֽיִת־חָדָשׁ֙ וְלֹ֣א חֲנָכ֔וֹ יֵלֵ֖ךְ וְיָשֹׁ֣ב לְבֵית֑וֹ פֶּן־יָמוּת֙ בַּמִּלְחָמָ֔ה וְאִ֥ישׁ אַחֵ֖ר יַחְנְכֶֽנּוּ

רש”י מסביר
ואיש אחר יחנכנו – ודבר של עגמת נפשת הוא זה:

דבר זה מאוד מוקשה בעיני , מה הפירוש האם בעצם זה אומר שהבעיה היא שזה עצוב שהאדם הזה עלול למות כי מישהו אחר יגור בבית החדש שהוא בנה , כלומר שהפסוק אומר שאנשים יצטערו על הבית החדש שההוא בנה ומישהו אחר יגור בו ?

או שהוא בזמן שהוא ימות יהיה לו עגמת נפש על זה שמישהו אחר עומד לגור בבית שלו כלומר האדם הזה כואב לו יותר על כך שאחרים יקבלו את הבית שלו מאשר על כך שהוא מאבד את החיים ?

ועוד דבר קשה קצת שרש”י מביא ,
פן ימות במלחמה – ישוב פן ימות, שאם לא ישמע לדברי הכהן כדאי הוא שימות
מדוע אדם זה לא מנצל את הפטור הזה מגיע לו מוות ??

דרג

הגב

avatar
  הירשם  
Notify of
סגירת תפריט